Försäljningsvillkor

Leveranser och frakt

Din beställning levereras med Schenker PrivPak, frakt tillkommer enligt följande intervall:

Hämta hos närmaste Schenker paketombud: 99 kr
Hemleverans med Schenker under dagtid: 195 kr
Hemleverans med Schenker under kvällstid kl 19-21: 275 kr

Alla produkter som är lagervaror levereras normalt till kund inom 3-5 arbetsdagar. Vid stor orderingång och eventuell slutförsäljning kan leveranstiden bli något längre. 
Beställningsvaror innebär att vi inte har produkten på lager utan att den tas hem enkom för dig och till din order. Leveranstiden kan därför variera beroende på beställd produkt.
OBS! inget öppet köp på beställningsvaror.

Alla varor är transportförsäkrade. Om du vid mottagandet upptäcker att godset är transportskadat ska du omedelbart anmäla detta till ombudet som levererar godset eller där du hämtar godset. Om dessa ej åtar sig skadeansvar ska du kontakta vår reklamationsavdelning på 040-41 07 80 eller reklamation@hjalpmedel.se Utifrån synliga skador är att betrakta som transportskada.

Hämta din beställning i någon av våra butiker

Du kan även hämta dina varor i någon av våra butiker. Efter lagd order, tar vi kontakt med dig och meddelar när beställningen kan hämtas (vanligtvis inom 1-3 dagar för lagervaror).

Betalningssätt

Kredit- och betalkort
Du kan betala med VISA och Mastercard. Alla transaktioner sker säkert via betalväxeln DIBS Payment Service och deras bank PBS International, en av Nordens största kortinlösare. För både din och vår skull arbetar de enligt den nya globala säkerhetsstandarden PCI DSS. Detta för att minimera systemintrång, stöld och missbruk utav dina kortdata. Din kontokortsinformation lagras krypterat hos DIBS AB, därför har vi aldrig tillgång till ditt kontokortsnummer.

Faktura från Klarna
När du betalar med Klarna faktura (49:-) handlar du tryggt och enkelt. Du behöver aldrig uppge dina kortuppgifter, och betalar alltid efter att du fått hem dina varor.

• Få alltid varan innan du betalar
• Betalningstid – alltid 14 dagar
• Du behöver aldrig lämna ut kortuppgifter
• Alltid 14 dagars ångerrätt i enlighet med distans- och hemförsäljningslagen
• Ladda ner dina fakturor från www.klarna.se
• Möjlighet till delbetalning

Fakturavgiften är 49, aviavgift 0:- Om betalningen uteblir tillkommer en påminnelseavgift på 50,00 kr samt dröjsmålsränta om 25.50%. Vid köpet görs en mikroupplysning för att vi ska veta att du är du. Dina personuppgifter behandlas då i enlighet med personuppgiftslagen, och kan komma att användas för marknadsföring av spännande erbjudanden och tjänster.

Klarna konto - delbetalning
Du kan ansöka om att betala i din egen takt eller betala ett fast belopp per månad. När du delbetalar med Klarna gäller alltid följande:

• Du får hem varan innan du betalar
• Du samlar alla dina köp på en månadsfaktura
• Du betalar i din egen takt eller ett fast belopp per månad
 
Konto - betala i din egen takt
Du betalar valfri summa per månad. Det lägsta belopp du kan betala är 1/24 av beloppet som återstår och inte mindre än 50 kr varje månad. Du kan när du vill betala hela det återstående beloppet. En administrationsavgift om 29 kr i månaden tillkommer på fakturan.
 
Exempel: Vid ett köp om 10000 kr är uppläggningsavgiften 0 kr. Den gällande årsräntan är 19,90 % vilket motsvarar en effektiv ränta om 29,22 %. Kreditköpspriset är 11458 kr. Antalet delbetalningar är 12 stycken och varje delbelopp är 955 kr. Exemplet förutsätter att avbetalning sker under ett års tid.
 
Fast delbetalning
Fast delbetalning från Klarna innebär att du delar upp din betalning på 6, 12 eller 24 månader (och hos vissa butiker t.o.m. 36 månader). Du vet från början vilken din månadskostnad blir – och du vet när du har betalat klart.
 
Vid fast delbetalning beräknas räntekostnaden på det totala utestående beloppet, vilket betyder att månadskostnaden blir högre den första månaden och lägre den sista månaden.
 
Länk till Klarnas Allmänna villkor.
 
Länk till Standardiserad Europeisk konsumentkreditinformation.
 
Ansökan och accept
Om Klarna godkänner din ansökan om delbetalning kommer beloppet att läggas till ditt befintliga Klarna Konto. Om Klarna godkänner din ansökan och du inte redan har ett Klarna Konto kommer vi att skicka en bekräftelse till dig. När du har fått din bekräftelse har du ett Klarna Konto.
 
Om Klarna förbehåller sig rätten att neka din ansökan om delbetalning.
 
Kreditprövning och personuppgiftshantering
Vid köptillfället görs en kreditprövning som i vissa fall innebär att en kreditupplysning tas. Du får då en kopia på kreditupplysningen per post.
 
Prisinformation
 
Priserna på www.hjalpmedel.se gäller vid beställning över Internet. Tillfälliga prisändringar kan förekomma, sk kampanjpriser. Förändringar i priser kan förekomma mellan webshop och de fysiska butikerna då kampanjer kan finnas lokalt under vissa tider. Dessa är då knutna endast till den aktuella kampanjen. Vid köp i webshop är det alltid aktuellt pris på varan i shopen som gäller. Vid eventuella tryckfel eller liknande vid annonsering och nyhetsbrev är det alltid priset i webshopen som gäller. Moms ingår med gällande lagstadgad momssats i Sverige.
 
Ångerrätt

När du köper en vara eller en tjänst på distans har du enligt lag om konsumentskydd vid distansavtal och hemförsäljningsavtal rätt att ångra köpet inom 14 dagar, när du handlar inom Sverige. Du har rätt att öppna förpackningen för att kontrollera att varan fungerar. Har du några frågor gällande ångerrätten kan du läsa mer här. Vill du av någon anledning returnera felfria varor ska du vända dig till oss först.  Retur ska ske i originalförpackning. Kostnader för bl.a. returfrakt tillkommer. Skicka alltid med fakturan vid öppet köp/retur/ångerrätt/byte. Ring 040-41 07 80 vardagar 09.00-16.00 så hjälper vi dig eller e-posta info@hjalpmedel.se


Reklamation

Hjalpmedel.se packar din beställning med största omsorg. Skulle varan ändå vara trasig eller felexpedierad, åtar sig Hjalpmedel.se att åtgärda felet kostnadsfritt. Ny vara skickas kostnadsfritt till dig och returfrakten återbetalas.

Om det är fel på en vara ska denna reklameras så snart felet upptäckts. Synligt fel ska anmälas direkt till utlämningsstället vid mottagande av varan. Dolt fel kan enligt Konsumentköplagen anmälas i upp till 3 år från mottagande av varan. Slitage räknas inte som dolt fel.
Kontakta oss alltid innan du skickar en reklamation. Reklamationen görs bäst på telefon 040-41 07 80 vardagar 09.00-16.00. Returadress: Hjälpmedelsteknik Sverige AB, Tenngatan 2, 234 35 Lomma. Skicka alltid med fakturan vid reklamation. Önskas pengar åter för varan räknas detta som ångerrätt. Vid reklamationer tillämpas Konsumentköplagen, se www.konsumentverket.se.
Returer/byten eller reklamationer mot postförskott eller efterkrav utlöses ej.

Övriga villkor

Har du frågor om våra produkter eller hur de används, ring oss på 040-41 07 80 vardagar 09.00-16.00 så får du personlig hjälp.
Vi förbehåller oss rätten att neka försäljning till kunder som tidigare ej avhämtat eller ej betalt beställda varor. Lägsta ålder för att beställa varor är 18 år. Vi reserverar oss för eventuella skriv-, tryck och programmeringsfel.
Hjalpmedel.se är ansvarig för de personuppgifter du lämnat till oss. Uppgifterna kommer att hanteras med största diskretion och försiktighet. Dina personuppgifter kommer att användas för behålla vår kundrelation och till marknadsföringsändamål. Vill du ändra något i dina uppgifter eller strykas ur vårt register är det bara att kontakta oss.
Om en vara trots allt skulle vara slut i lager (pga. felinventering eller slutförsäljning) gör vi vårt yttersta för att du ska bli nöjd. Antingen ersätter vi med liknande eller bättre vara till samma pris. Om det inte går restnoteras alternativt annulleras beställningen. Du har givetvis full returrätt på dessa varor. Dessutom full rätt att häva köpet om du inte godkänner den föreslagna nya leveranstiden.
Vid eventuell tvist följer vi Allmänna Reklamationsnämndens rekommendationer.

Lycka till med ditt köp!
Marknadsavdelningen
Hjälpmedelsteknik Sverige AB